Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Úzkokolejka v továrně UP
Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fotka

Vyhodnocení GMP I


1. 3. 2013
Na počátku března jsme na Institutu biostatistiky a analýz (IBA) Masarykovy univerzity dokončili první vyhodnocení koncentrací persistentních organických polutantů v ovzduší na celém světě měřených v rámci Globálního monitorovacího plánu (GMP). Statistiky byly počítány na datech ze vzorků naměřených na několika stovkách lokalitách po celém světě a vůbec poprvé se tak podařilo opravdu globálně odhadnout koncentrační úrovně nebezpečných látek, které se často pohybují v atmosféře tisíce kilometrů daleko od svých zdrojů.

Od roku 2004 je v platnosti mezinárodní Stockholmská úmluva, která zakazuje nebo velmi podstatně omezuje výrobu a použití perzistentních organických polutantů - tedy sloučenin na bázi uhlíku, jejichž doba setrvání v prostředí (než se rozloží) je velmi dlouhá (řádově až desítky let). Státy, které se staly signatáři smlouvy, se zavázaly vyloučit nebo výjímečně přísně kontrolovat užití skupiny látek, která v současnosti zahrnuje 22 generických sloučenin a celkově několik stovek jejich kongenerů, zejména polychlorovaných bifenylů a organochlorových pesticidů jako jsou známé DDT nebo Lindan. K nim bývají často přiřazovány také polyaromatické uhlovodíky jako naftalen nebo anthracen, podobné svým chováním v přírodě.

Jako nástroj pro přehled o dodržování úmluvy byl ustaven Globální monitorovací plán (GMP) coby platforma tvořená především metodikou monitoringu persistentních organických polutantů v ovzduší a strukturou pěti regionálních center pro sběr dat, která jsou následně v pětiletých cyklech zveřejňována. Právě datová sada z vůbec prvního pětiletého období posloužila jako podklad pro závěrečné vyhodnocení etapy, které jsme na IBA vytvářeli.

Analýza zahrnuje výsledky z pasivních a aktivních vzorkovačů vzduchu za období 2003-2008 získané z původní tabulky obsahující celkem 120272 řádků, s nimiž jsem zprvu zápasil a později se již spíše bavil v prostředí statistického programovacího jazyka R. Samotné výsledky analýz tvořené odhady koncentrací a jejich vývoje v čase budou publikovány později na odborné platformě a věřím, že nebudou mít problém si najít své publikum. Mezitím pokračujeme ve vyhodnocování dalších matric mimo vzduchu, se kterými se v GMP počítalo (aktuálně lidské tkáně).

Související články:
Charta země
Článek:
Charta země
6. 10. 2011
Téma:
Environment
Životní prostředí, nazývané někdy environment je jednou z mých základních specializací. Smozřejmě nikoliv ve smyslu pouhé přírody jako takové a už vůbec ne bez…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Vidnava (CZ).

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Uni
Text: Dobrý den,
mám fotografii tohoto nádraží / zastávky.
S pozdravem
Urban
Číst

Autor:
Text:
Číst

Autor:
Text:
Číst

Autor: alt
Text: Nechtěli byste doplnit chybějící fotky u článku "Textilní továrna Kras"? Jsou místo nich jen chybové hlášky.
Číst

Autor: Jaroslav Budiš
Text: Článek je plný nepřesností. Autor by se měl podíval do některé z knih, které jsou k dispozici. Z železářské výroby přešli Lichtenštejnové na strojírenství už v 60. letech 19. století. Své zemědělské stroje prodávali do celé Evropy. Od roku 1880 byly strojírny pronajaty firmě Maerky, Bromovský a Schulz, která dodávala např. chladírenská zařízení pro velké námořní lodě, např. i pro R-U vlajkovou loď Viribus Unitis. Byl zde 1889 vyroben první automobil na světě se čtyřdobým spalovacím motorem - Marcusův automobil.atd. V letech 1924 - 1929 Byla Akciová společnost pro stavbu strojů a mostů největším dodavatelem lokomotiv řady 423 pro Československé státní dráhy atd.
Podobné nepřesnosti jsou u zbrojní výroby, krytů, učiliště apod.
Číst