Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Nejnovější články na webu Druhé Brno
Чернівці
Černovické metro
Чернівці (žst)
Štola Kašpara Pluha Horní Slavkov
Чернівці-Південна (žst)
Ягільниця (žst)
Železniční trať Brno – Trenčianská Teplá
[R] getwd
Sklepení nad Novobranskou ulicí
Fotka

Alois Nebel


9. 11. 2011
Na film Alois Nebel jsem se těšil od chvíle, kdy jsem uslyšel, že by měl vzniknout. Už před mnoha lety jsem objevil komiksovou trilogii Bílý Potok, Hlavní nádraží a Zlaté Hory a velice rychle jsem si dramatický příběh zamiloval, proto nemohlo být pochyb, že určitě nebudu zklamán. Nedošlo ovšem ani k opaku - po včerejší návštěvě kina Scala film Alois Nebel za obzvláště zdařilý nepovažuji.

Úžasnou krajinu Jeseníků pod Ramzovským sedlem s ještě úžasnější železniční tratí č. 292 do Jeseníka jsem měl rád odjakživa. Ještě důvěrnější vztah jsem si k ní vybudoval během posledních dvou let, kdy jsem po jejích kolejích mnohokrát spěchal horskými úbočími podle potoků nahoru ke skalnatým hřbetům a syrovým loukám a pak zase nekonečnými oblouky přes mosty, po náspech a zářezech dolů za hory k Drobkovi do Javorníka nebo na novou základnu SPJF na Muně. Dunění dieslových lokomotiv v sevřených údolích a zimní závěje nad Lipovou se staly fenoménem. Fenoménem, o kterém právě film především je.

Film Alois Nebel kopíruje dějovou linii komiksové trilogie pouze v nejhrubším obrysu a právě (snad z důvodu předem omezené délky) množství dějových zkratek, výpustek nebo vůbec nezmíněných východisek, ze kterých původní příběh těží, je prvním zklamáním pro zasvěceného diváka - čtenáře. Fakt, že Němý byl upchlý vrah z krakovské věznice, dětství hlavního hrdiny a podrobnější vhled do povah jednotlivých aktérů děje nejsou natolik bezvýznamné, aby bylo možné je z filmu vypustit bez ztráty kusu jeho kouzla.

Rotoskopická technika filmu, na české poměry naprosto výjímečná, která slibovala podle ukázek úžasné výsledky, byla příjemným překvapením a oživením celého díla, nicméně ukázky byly opravdu také těmi graficky nejlepšími úseky děje, proto očekávání vzniklá na jejich základě nemohla dojít naplnění. Přesto je právě technika to, čeho si lze po tématu na filmu vážit nejvíce.

Rok 1989 a Československé státní dráhy, nesmírná romantika nádražíček na pozadí drsných hor, lokomotivy a motoráky, z nichž téměř všechny lze na trati potkat ještě dnes po 22 letech, pohraničí se svojí rozervanou atmosférou, zašlapané osudy, které se probouzí k životu, blázinec v Bílé Vodě, za jehož pustnoucím parkem vede uzoučká cestička k vápence ve Złotym Stoku, jízdní řády, povodně. Důvěrně známé prostředí, které dojímá svojí neměnností a ospalostí, stejně jako nevyslovitelným vnitřním bolem, který musí pocítit každý, kdo v něm stráví víc než víkend na lyžích. Jediné, co je pryč, jsou sovětská vojska. Více či méně skrtých reálií a odrazů skutečných událotí a míst je ve filmu točeném okolo neexistující stanice neuvěřitelně mnoho a na člověka, který byl nejen na místě domnělé stanice, ale i ve skutečném Bílém Potoku (obci vzdálené asi 30 km, do níž nikdy vlak nejezdil) a taky na všech ostatních místech (přímo do budovy hlavního nádraží v Praze jsem dojížděl na studium dopravní fakulty) v příběhu, neskutečně zapůsobí. Škoda je strážního domku u trati do Zlatých Hor, ve kterém se nakonec Nebel usadí a který by stál jen několik stovek metrů od Muny, na místě, kudy chodíme do Głuchołaz na nákup. Dřevěná bouda, která jej ve filmu nahradila se do něj hodí mnohem méně.

Protože plnohodnotné zpracování komiksové předlohy by zabralo minimálně dvojnásobnou délku, je děj deformován, bohužel směrem k horšímu. Pobyt Nebela na hlavním nádraží v Praze, vzpomínky na jeho dětství, vztah s Wachkem, který povýší na Nebelovo místo výpravčího a na závěr dramatická cesta těhotné paní Květy (která ve filmu není vůbec těhotná), jež porodí za pomoci ukrajinských dělníků v lese Nebelovo dítě, bůh v nádražní hospodě a plno dalších součástí příběhu filmu chybí. Nejvíc mu ale chybí vyznění - konec přichází v naprosto nečekané chvíli, kdy děj ještě nebyl uzavřen, završení rozehraných partií se nekoná a diváci zůstávají v kině zaraženě sedět.

Komiks jsem po prvním přečtení nepochopil. Nepochopil jsem jej ani po čtení druhém a teprve v průběhu let jsem začal vnímat jednotlivé scenérie příběhu. Myslím, že ani hrstka lidí v kině kolem mě, kteří komiks nečetli, nevěděla, na co se vlastně dívali. Z kina odcházeli s nechápavými výrazy, zaražení a zamlklí. Také já jsem musel chvíli hledat mezi mosaznými ozdobami a tapetami kina Scala slova, kterými bych jej zhodnotil, neboť mě naplnil spoustou dojemných vjemů, mile blízkých obrazů, ale také neuzavřených linek, které vedou bůhvíkam. Kino Scala za měsíc definitivně končí a já se tou dobou přesně ve 13:18 z hlavního nádraží vydám na sever do Hanušovic, Losin, Jindřichova, Branné, Ostružné, Ramzové…, abych si ještě jednou promítl před očima děj celého filmu. Vždyť „nejlepší film je dívat se za jízdy z okýnka vlaku“.

Zpět

Komentáře:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Adamov (CZ).

Datum: 28. 9. 2007

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Š Mostecký
Text: Sice jde o chráněnou kulturní památku, ale jak to tak vypadá, za nějký čas už nebude "co chránit"?! ;)
Číst

Autor: Ota Zelenka
Text: Tak přesně v těchto prostorách, které se nacházejí na fotodokumentaci jsem pobýval den co den rok a půl 1980-1981. Uplně mě přešel mráz po zádech...Za tím agregátem byla ještě jedna místnost, která je ale už zazděná...tam jsme měli sklad. Pokračující devastace všech místností je zcela patrná v porovnáním s fotkami z "Fortifikace". I tak za ně díky, přece jenom jsem tam nechal kus života...
Číst

Autor: Ďábel
Text: Ta předposlední fotka je skvělá, jak z úvodních titulků Jamese Bonda.
Číst

Autor: Michal Kučera
Text: Dobrý den, všem příznivcům dráhy! Dovolím si vložit poznatek k bývalé vlečce v Jičíně do zanikého podniku Dřevona n.p., později VČDZ (Východočeské dřevařské závody). Původně vlečka měla 2 kusé koleje, obě kryté výkolejkami. Později byla používána jen jedna kolej. Ta druhá byla snesena a výměna byla trvale uzamčena v poloze na "pravou" kolej. Ještě v 1. polovině 90. let byla vlečka obsluhovaná jičínskou zálohou. Většinou se jednalo o přísun loženého vozu s řezivem. Frekvence obsluhy byla nízká (cca 1 - 2x týdně po 1 voze)a po vyložení prázdný vůz ven. Vrata vlečky byly dřevěné, jednokřídlé a posunovač si je obsluhoval sám, někdy i za asistence vrátného. Ve 2. polovině 90. let byla vlečka uzavřena a podnik zrušen. Při rekonstrukci kolejiště os.nádraží byla vyhýbka odstraněna. Nyní v prostoru vlečky se nachází obchod drogerie, Penny market a nové řadové garáže. Pozn.: klíče od výměny vydával výpravčí vedoucímu posunu, záloha na vlečku vůz sunula většinou po 15. koleji, po ukončení manipulace se klíč vrátil výpravčímu do dopravní kanceláře. MK
Číst

Autor: Jarczek
Text: Dobrý den. Máte prosím aktuální informace o Kozubníku???.. Má tam cenu jet nebo už se tam staví a opravuje.. Chtěl bych hlavně k bazénu a do hotelu
Číst