Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka Hlinsko - kamenolom
Vlečka Ondřejovice - strojírny
Ondřejovice (žst)
Budova homogenizace v Pisárkách
Kalendář Druhé Brno 2019
Sklepy pod náměstím Na Marku
Podzemní rafinérie Havlíčkův Brod
Текстиль (žzast)
Letní kino v Dušanbe
Rozvodna továrny Kras
Fotka

Vlečka Ondřejovice - pila


Faktografie

Vystavěna:1896
Ukončení provozu:1945
Číslo vlečky:?
Délka:0,267 km
Délka mezinárodní vlečky byla jen 267 m.
Délka mezinárodní vlečky byla jen 267 m.

Historie

Jednou z nejzajímavějších vleček Jesenicka je unikátní krátká vlečka odbočující z jižního zhlaví někdejší stanice (v roce 2014 již pouze zastávky) Ondřejovice. V prostoru dnešní nevýznamné zastávky, od roku 2014 navíc s neobydlenou a poničenou výpravní budovou, v historii odbočovaly hned tři vlečky, v současnosti všechny zrušené a fyzicky zlikvidované. Kromě vlečky do vojenského areálu Muna a vlečky do ondřejovických strojíren to byla právě vlečka na pilu statkáře Rudzinského, jedinečná svým trasováním přes státní (v době výstavby rakousko-uhersko - pruskou, dnes Česko - Polskou) hranici. To bylo také po půlstoletí v době utužování hraničního režimu patrně jedním z hlavních důvodů jejího zrušení. Vlečka byla v provozu po celou dobu své existence mimo osmileté období 1903-1911, kdy byla z činnosti vyřazena povodní řeky Olešnice.

Trasa

V tomto místě vlečka původně křížila silnici Mikulovice - Zlaté Hory.
V tomto místě vlečka původně křížila silnici Mikulovice - Zlaté Hory.
Ze stanice vlečka dlouhá pouhých 267 m vycházela mírným levotočivým obloukem přes silnici Mikulovice - Zlaté Hory a bezprostředně za ní přecházela hraniční tok Olešnici po ocelovém nýtovaném mostě, který byl v roce 2014, tedy 103 let po svém dokončení stále ve velmi dobrém stavu.

Na pravém břehu řeky, v dnešním Polsku na území obce Podlesie vlečka končila na pile - v tomto prostoru dnes není možné narozdíl od nedalekých ruin průmyslového areálu najít žádné pozůstatky a prostor pily pokrývá pouze pastvina. Také v prostoru současné zastávky Ondřejoivce není možné vlečku spolehlivě vystopovat a ocelový most tak zůstává jediným dokladem o jejím trasování.

Od Quanaba víme, že betonový podstavec v popředí není původní, ale jde o zbytky tzv. „zvláštního zařízení“,  postaveného na podzim roku 1938 a sloužícího k zabarikádování mostu a znemožnění jeho využití německou armádou v očekávané válce s Československem.
Od Quanaba víme, že betonový podstavec v popředí není původní, ale jde o zbytky tzv. „zvláštního zařízení“, postaveného na podzim roku 1938 a sloužícího k zabarikádování mostu a znemožnění jeho využití německou armádou v očekávané válce s Československem.
I po 103 letech od svého vybudování se most jeví jako použitelný. Stačí položit koleje…
I po 103 letech od svého vybudování se most jeví jako použitelný. Stačí položit koleje…
Vlaky už přes hranice jezdit nebudou; v současnosti využívají při svých příležitostných cestách do Polska most odvážní chodci.
Vlaky už přes hranice jezdit nebudou; v současnosti využívají při svých příležitostných cestách do Polska most odvážní chodci.
Místo, kde stávala bývalá Rudzinského pila. Tehdejší Prusko je dnešním Polskem.
Místo, kde stávala bývalá Rudzinského pila. Tehdejší Prusko je dnešním Polskem.
Pozice někdejšího jižního Ondřejovického zhlaví. Na trase bývalé vlečky je zpevněná plocha nesloužící dnes už nikomu a k ničemu.
Pozice někdejšího jižního Ondřejovického zhlaví. Na trase bývalé vlečky je zpevněná plocha nesloužící dnes už nikomu a k ničemu.

Zdroje

  1. Heide, K. Žulová. http://heide.sweb.cz/xvleckymik.htm (accessed 2014-02-17).
  2. Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 22. 9. 2014 byl naposledy upraven dne 5. 11. 2018 a zobrazen celkem 1267×, naposledy dne 19. 11. 2018 v 9:36.

Texty na téma Vlečka Ondřejovice - pila

Zpět | Nahoru

Vlečka Ondřejovice - strojírny
Téma:
Vlečka Ondřejovice - strojírny
Vlečka do Ondřejovických strojíren (Ondrstroj) odbočovala z železniční stanice Ondřejovice na trati Mikulovice – Zlaté Hory. Historie Vlečka byla pravděp…
Katalog Vleček
Téma:
Katalog Vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …
Ondřejovice (žst)
Téma:
Ondřejovice (žst)
Stanice Ondřejovice se nacházela na trati Mikulovice – Zlaté Hory v katastru města Zlatých Hor. Nejpozději v roce 2010 byla stanice zrušena a na jejím místě …
Vlečka Ondřejovice - Muna
Téma:
Vlečka Ondřejovice - Muna
Faktografie Vystavěna:1939 Ukončení provozu:cca 2003 Číslo vlečky:? Délka:5,1 km (1,6 km, nákladiště a smyčka), 6,989 m s veškerým …
Ondřejovice (žzast)
Téma:
Ondřejovice (žzast)
Název zastávky: Ondřejovice Číslo zastávky: 342428 Kilometrická poloha: 4,225 Provozní obvod: …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: