Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Praha-Holešovice (žst) |
Popis
Železniční stanice Praha-Holešovice patří k nejmladším pražským železničním stanicím. Do provozu byla uvedena 28. 9. 1985, pouhých 5 let po dokončení nejjižnější části trati 090 (Praha – Děčín), zvané Holešovická přeložka (23. 12. 1980). Tato dráha vychází z hlavního nádraží a přes odbočky Balabenka a Rokytka, Libeňský tunel (též zvaný Tunel pod Bílou skálou) a Holešovický most přes Vltavu spěje k východnímu zhlaví stanice Praha-Holešovice. Stanice se nachází na místě zástavby tzv. Starých Holešovic, které byly asanovány v 70. letech 20. století. Pláň stanice je vložena mezi přemostění Argentinské a Partyzánské ulice, výpravní budova stojí jižně od kolejiště a je tvořena šestipatrovou železobetonovou stavbou s odbavovaí halou v uliční úrovni. Před stanicí se nachází atrium, vybudované stejně jako budova z betonových prefabrikátů a osázené rostlinami, rozlehlé autobusové nádraží a stanice metra na trase C Nádraží Holešovice (v době výstavby Fučíkova), která je přímo propojena s odbavovací halou nádraží. Fasáda budovy je tvořena kamennými deskami a závěsnými skleněnými panely. Stanice Praha-Holešovice disponuje pěticí dopravních kolejí (1-5) a na západním (Bubenečském) zhlaví je doplněna ještě čtveřicí manipulačníh kolejí (6, resp. 6a/b/c, 101-103). Kolej 101-103 končí jako kusé, zatímco kolej 6a, resp. 6b klesá dále směem k východu jako kolej 6c k jednomu z nejrozsáhlejších vlečkových systémů v Praze, tzv. Novému napojení přístavu, tj. vlečkám do holešovického přístavu a do panelárny (dříve Prefa). Původně (cca do roku 1980) byla přístavní vlečka napojena rozsáhlým obloukem přímo do stanice Praha-Bubny.
Stanice Praha-Holešovice byla první stanicí na síti ČSD, která byla plně bezbariérová. Po svém dokončení sloužila především pro odbavování dálkových vlaků kategoií R a Ex, od 90. let 20. století pak také IC a EC (a od roku 2005 SC) ve směru z Německa a Děčína dále ve směru na Kolín a Brno či Olomouc. Od roku 2004 byla přes tanici vedena exprimentální městská linka (ML), která předznamenala další rozvoj osobních a příměstských vlaků. Ty se po změně režimu dálkových vlaků, které začaly zajíždět na nově zrekonstruované hlavní nádraží a Holešovice přestaly být jejich jediným pražským zastavením, staly převažujícím typem vlaků v holešovické stanici. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 18. 6. 2014 a zobrazen celkem 12768×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 20:32.
|