Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Pozorovatelna civilní obrany nad továrnou Mora
Fotka

Pomník stavby Vlárské dráhy


V roce 2015 se pomník Vlárské dráhy nachází v hustém náletovém porostu. Pravidelné mýcení a poloha u převážně nákladního průtahu se projevují na pouze občasné viditelnosti pomníku z vlaku.
V roce 2015 se pomník Vlárské dráhy nachází v hustém náletovém porostu. Pravidelné mýcení a poloha u převážně nákladního průtahu se projevují na pouze občasné viditelnosti pomníku z vlaku.

Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u dvoukolejné trati spojující stanice Brno dolní nádraží a Brno-Židenice poblíž odbočky Brno-Černovice. V roce 2015 je pomník po rekonstrukci provedené v 60. letech 20. století mimo všechny oficiální komunikace a přístupný je pouze pěšinou v křoví nebo vlakem. Pomník je obrostlý hustým náltovým lesíkem, který je v intervalu několika let klestěn, a navíc stojí u části dráhy, na které je od jejího vzniku střídavě zaváděna a rušena osobní doprava, proto je šance spatřit jej z jedoucího vlaku v čase velice proměnlivá.

Pomník má 100 km východním směrem, na opačném konci Moravské transverzální dráhy ve stanici Vlárský průsmyk dvojníka - Společný pomník stavby Vlárské dráhy a navazující Tepelské dráhy s česko-slovenskými nápisy.

Pomník je věnován zahájení výstavby Moravské transverzální dráhy jakožto části Českomoravské transverzální dráhy - původně uvažované spojnice z Furth im Wald do Trenčianké Teplé, která měla propojit jižní části českých zemí (české země trpěly nedostatečným spojením ve směru východ-západ, neboť většina tratí vycházela radiálně z Vídně, resp. Prahy a žádná nevedla kolmo k nim mezi oběma městy). Málo výnosná trasa této dráhy byla důvodem mnoha průtahů se stavbou, v roce 1873 navíc vypukla hospodářská krize a stavba se ocitla na pořadu dne znovu až v 80. letech 19. století, kdy se odehrála významná změna v podpoře státu pro výstavbu nových drah.

Nápisy na pomníku podle světových stran

Jih

Východ

Sever

Západ

MÄHRISCHE
TRANSVERSAL
BAHN

priv öst-ung Staats Eisenbahn Geselsch.
Der Bau. Director
A. DE SERRES
MORAVSKÁ
TRANSVERSÁLNÍ
DRÁHA

s rak-uher společnost státní dráhy
ředitel staveb
A. DE SERRES
Udělení koncesse
28 °prosince 1882
22 °října 1884
Stavbyvedoucí
JINDŘICH STRIEGLER
Generální podnikatelství staveb
HÜGEL SAGER A SPOL.
Concessionirt
28. Dzbr. 1882
22. Oktbr. 1884

Bauleiter
HR. STRIEGLER
General Bauunternehmung
HÜGEL SAGER & COMP

Když v letech 1880 a 1882 vyšly zákony o poskytování výhod místním drahám a o podružných drahách (jejichž smyslem bylo zahuštění již existující sítě hlavních železničních tratí pomocí úlev a finančních pobídek krizí postižených podniků), rozpadl se celý projekt Českomoravské transverzální dráhy do pěti dílčích staveb. Právě tyto stavby byly stavěny podle nových snížených standardů (vyšší povolená stoupaní a menší poloměry oblouků na trati aj.), což se na řadě z nich podepsalo menší dopravní využitelností. Roku 1882 byla konečně udělena koncese soukromé Společnosti státní dráhy (StEG) pro stavbu 66 km dlouhého úseku Brno - Kyjov, který byl otevřen v roce 1887 a v roce 1884 pak koncese pro stavbu 47 km dlouhého úseku Uherský Brod - Vlárský průsmyk, otevřeného v roce 1888. Mezilehlý úsek z Kyjova do Uherského Brodu byl ve slovácké nížině vystavěn již před rokem 1882.

Čtevrhranný obelisk je zasazen v masivní základně z kyklopských kamenů.
Čtevrhranný obelisk je zasazen v masivní základně z kyklopských kamenů.
Společnost Hügel & Sager založená roku 1869 stavěla dráhy po celé rakousko-uherské monarchii, od Bosny až po Moravu. Dva úseky vlárské dráhy budovala pro StEG neboli soukromou Společnost státní dráhy.
Společnost Hügel & Sager založená roku 1869 stavěla dráhy po celé rakousko-uherské monarchii, od Bosny až po Moravu. Dva úseky vlárské dráhy budovala pro StEG neboli soukromou Společnost státní dráhy.
Zapomenutý pomník žel trpí útoky vandalů, kteří se pokouší zničit již tak dost špatně čitelné nápisy o stavbě, která tolik znamenala pro celou jihovýchodní Moravu.
Zapomenutý pomník žel trpí útoky vandalů, kteří se pokouší zničit již tak dost špatně čitelné nápisy o stavbě, která tolik znamenala pro celou jihovýchodní Moravu.

Osobní vzpomínka

Jiří Kalina vzpomíná: Obelisk na paměť stavby Moravské transvrzální dráhy jsem poprvé spatřil, jak jinak, než z vlaku. Ojížděl jsem tehdy na jaře roku 2005 v pátek s partou kamarádů kamsi na sever do Slezska a díval se z okna vlaku na rašící keře podél trati. Místo, kde se potkávají čtyři tratě daleko od všech zastávek, jsem z vlaku dobře znal, ale v nedávno vykácené džungli jsem najednou spatřil cosi, co tam dřív určitě nestálo. Kamenná mohylka vypadala věkovitě, a přesto bych dal ruku do ohně za to, že tady nikdy dřív nebyla - jenže vlak jel rychle a nové podněty zanedlouho přehlušily drobný zážitek, který se podobal spíše halucinaci (jako bych tam najednou uviděl vznášející se zlatou pagodu, říkal jsem si později).

Na pohled z okna jsem si vzpomněl po více než roce a jednou, po konci školy, jsem se za sychravého dne vydal do Černovic, abych se přesvědčil o tom, co jsem tehdy z vlaku (ne)viděl. Došel jsem po kolejích od zastávky Brno-Černovice až skoro do Slatiny, jenže keře povyrostly, obalily se listím a já si pomníku nevšiml. Byl jsem tehdy přesvěčen, že stál pár metrů od kolejí - což sice byla pravda - jenže od kolejí vedoucích do Židenic. Tehdy jsem opravdu začal pochybovat o tom, co jsem spatřil. Vymýšlel jsem si vysvětlení - pomník byl mezitím zrušen, nebo jsem tehdy zahlédl jen dávno rozebranou kulisu k nějakému filmu, projížděl jsem jinou tratí a špatně si vše zapamatoval aj. Pochybnosti ve mně ale stále hlodaly.

V roce 2013 jsem se vypravil s kamarádkou Kawi na místo znovu. Podrobně jsme prošli po kolejích celý triangl, ale křoví bylo tehdy tak husté, že jsem se definitivně rozloučil s nadějí, že by nějaký pomník kdy existoval - nanašli jsme vůbec nic. A já bych na památník skoro zapomněl, kdyby…

V roce 2014 bylo houští znovu proklestěno a já jako před lety spatřil z olomouckého rychlíku za tratí obelisk! Skoro po deseti letech jsem objevil místo, ve které jsem již přestal věřit. A tak jsem si dal tu práci a sepsal o něm krátký článek - nechť je i vám potěšením z nalezní ztraceného kousku země.



Zobrazit železniční tratě Skrýt železniční tratě
Současné dráhy včetně vleček (mimo tramvaje): fialová Zrušené dráhy včetně vleček (mimo tramvaje): červená



Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 14. 2. 2015 byl naposledy upraven dne 17. 5. 2019 a zobrazen celkem 13491×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 16:26.

Texty na téma Pomník stavby Vlárské dráhy

Zpět | Nahoru

Pomník stavby Vlárské a Tepelské dráhy
Téma:
Pomník stavby Vlárské a Tepelské dráhy
Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u železničního přejezdu poblíž jižního zhlaví stanice Vlárský průsmy…
Druhé Brno
Téma:
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…
Brněnské pomníky
Téma:
Brněnské pomníky
Pomníky s vlastními články Pomník stavby Vlárské dráhy Pomník dělnických demonstrací na Tkalcovské Pomník dělnických demonstrací na náměstí 28. října (…
km 67,301=68,900 (skok ve staničení)
Téma:
Železniční trať Brno – Trenčianská Teplá
Železniční trať Brno - Trenčianská Teplá, rovněž nazývaná Vlárská dráha podle říčky Vláry, podle níž ve své východní části vede, se skládá z několika dílčích…
Brno-Černovice (žzast)
Téma:
Brno-Černovice (žzast)
Název zastávky: Brno-Černovice Číslo zastávky: 333856 Zkratka: BNO CE Kilometrická poloha: 5,27…
Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Téma:
Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Název odbočka: Brno-Černovice odbočka Číslo odbočka: 382150 Zkratka: BNO CO Kilometrická poloha: …
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Téma:
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka Číslo odbočky: 382259 Zkratka: BNO CT Kilomet…
Brno-Černovice (žst)
Téma:
Brno-Černovice (žst)
Název Brno-Černovice, který dnes nese železniční zastávka na trati 340, postavená v roce 1927, patřil původně koncové stanici místní dráhy z Brna do Líšně,…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: JzAČas: 10. 5. 2022, 9:3
Uvnitř trianglu se nacházel pomník nanjevýš do 2. světové války. Pak došlo k posunu dráhy - věnujte lepší pozornost mapce u tohoto článku.

Autor: Josef ÇejkaČas: 5. 5. 2022, 23:11
Pomník je špatně zakreslený. Stoji uvnitř trianglu Mezi kolejemi ze Židenic na Brno hlavní a ze Židenic do Slatiny.

Autor: Lubomír VysočanČas: 17. 2. 2022, 11:22
Nemohu k Vlárské dráze najít data k nehodě, která se stala někdy na přelomu let 1940 až 1955 v místě pod Juliánovem, mezi stanicemi Černovice a Slatina. Údaje potřebuji pro historický klub Slatina. Děkuji za pomoc. Vysočan

Autor: Robert FajmanČas: 7. 11. 2018, 9:15
Prave pred hodinkou jsem se k nemu proklestil a tez jsem zasnul a smutnil, ze tak vekovita vzpominka na obor jinak velmi obdivovany a cteny - zeleznici, je zarostly, nijak neoznaceny a nutno se k nemu doslova na vlastni nebezpeci proklestil podel trati. Nebyt vaseho souhrnu, ani se mi nic nepodarilo kloudneho o Moravske transverzalni draze nalezti. Diky!



Stránka: