Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Stínadelské šestnáctero
Dělnická kolonie Pod kopcem
Rodinný dům Provazníkova 79
Rodinný dům Provazníkova 77
Rodinný dům Provazníkova 75
Rodinný dům Provazníkova 73
Rodinný dům Provazníkova 71
Rodinný dům Provazníkova 69
Rodinný dům Provazníkova 67
Rodinný dům Provazníkova 65
Fotka

Plzenecká železnice


Jako Plzenecká železnice bývá označována úzkorozchodná muzejní dráha o rozchodu 600 mm a současně muzeum průmyslových drah na jihozápadním okraji Starého Plzence. Základy dráhy byly položeny v areálu dětského tábora nově v roce 1994, kolejová síť byla následně rozšiřována až dosáhla délky 550 m v roce 2015.

Přestože vznikla až v roce 1994, je Plzenecka železnice v současnosti pravděpodobně jedinou pionýrskou železnicí na území Česka. Typickým pionýrským drahám z 2. poloviny 20. století se však příliš nepodobá, nejen díky tomu, že provozuje sbírku průmyslových vozů a lokomotiv nejrůznějšího původu, včetně důlních.
Přestože vznikla až v roce 1994, je Plzenecka železnice v současnosti pravděpodobně jedinou pionýrskou železnicí na území Česka. Typickým pionýrským drahám z 2. poloviny 20. století se však příliš nepodobá, nejen díky tomu, že provozuje sbírku průmyslových vozů a lokomotiv nejrůznějšího původu, včetně důlních.

Historie

Výstavba úzkorozchodné trati a muzea započala v roce 1994 z iniciativy místních dobrovolníků z oddílu železničních modelářů při organizaci Pionýr. Základem vozového parku se stala lokomotiva z cihelny v Blovicích, následovala záchrana dalších devíti úzkorozchodných lokomotiv a sedmdesáti vagónů různých typů. Ve spolupráci s městem dochází také k postupnému rozšiřování předváděcí dráhy.

Popis

Úzkokolejná dráha se nachází na jihozápadním okraji Starého Plzence, v prostoru mezi fotbalovým hřištěm a ulicemi Andrejškami, Šípkovou a Na Hřišti. Kolejová síť o délce 550 m má tvar písmena J s rozměry cca 60 m × 60 m × 260 m a několika pobočných kolejí, z nichž nejdelší přímý úsek podél strany fotbalového hřiště dosahuje délky 130 m. V roce 2015 bylo na dráze celkem 9 ručně stavěných výhybek.

Úzkokolejná dráha je provozována příležitostně pří akcích pro děti, výletech a letních táborech nebo pro zájmové skupiny po předběžné domluvě.

Lokomotiva č. 2 typu BN30R zvaná Rozárka byla dovezena do Starého Plzence v roce 1994 z keramičky Hlubokodol v Jarošově nad Nežárkou.
Lokomotiva č. 2 typu BN30R zvaná Rozárka byla dovezena do Starého Plzence v roce 1994 z keramičky Hlubokodol v Jarošově nad Nežárkou.
Vlevo lokomotiva č. 9 - akumulátorová typu ALD2, která do Plzence přibyla v roce 2013 z Armaturky Dýšina. Vpravo lokomotiva č. 1 typu MD2b zvaná Šedivka pochází ze 30. až 40. let 20. století a její výrobu má na svědomí německá lokomotivka Orenstein & Koppel. Do plzence se dostala v roce 1994 z cihelny v Blovicích.
Vlevo lokomotiva č. 9 - akumulátorová typu ALD2, která do Plzence přibyla v roce 2013 z Armaturky Dýšina. Vpravo lokomotiva č. 1 typu MD2b zvaná Šedivka pochází ze 30. až 40. let 20. století a její výrobu má na svědomí německá lokomotivka Orenstein & Koppel. Do plzence se dostala v roce 1994 z cihelny v Blovicích.
Vlevo lokomotiva č. 8 typu BN15R, která do Plzence přijela v roce 2005 ze skanzenu Solvayovy lomy. Předtím působila v cihelně v Rosicích u Chrasti. Vpravo lokomotiva č. 2 (Rozárka) typu BN30.
Vlevo lokomotiva č. 8 typu BN15R, která do Plzence přijela v roce 2005 ze skanzenu Solvayovy lomy. Předtím působila v cihelně v Rosicích u Chrasti. Vpravo lokomotiva č. 2 (Rozárka) typu BN30.
Lokomotiva č. 6 (BND30) je původem důlní stroj, ve kterém je strojvedoucí schovaný tak, aby nepřečníval profil lokomotivy. Na Plzenecké železnici se často používá pro jízdy s osobními vlaky. Do Plzence se dostala v roce 2002 z Kladenských dolů, konkrétně z Dolu Tuchlovice.
Lokomotiva č. 6 (BND30) je původem důlní stroj, ve kterém je strojvedoucí schovaný tak, aby nepřečníval profil lokomotivy. Na Plzenecké železnici se často používá pro jízdy s osobními vlaky. Do Plzence se dostala v roce 2002 z Kladenských dolů, konkrétně z Dolu Tuchlovice.
V létě roku 2017 se oprava lokomotivy č. 3 typu BN30 zvané Rosnička přiblížila k úspěšnému závěru. Lokomotiva byla vyrobená v roce 1956 v závodě Stavoloko Radotín pod výrobním číslem 13027 a do Plzence byla převezena v roce 1999 z keramičky v Jarošově nad Nežárkou.
V létě roku 2017 se oprava lokomotivy č. 3 typu BN30 zvané Rosnička přiblížila k úspěšnému závěru. Lokomotiva byla vyrobená v roce 1956 v závodě Stavoloko Radotín pod výrobním číslem 13027 a do Plzence byla převezena v roce 1999 z keramičky v Jarošově nad Nežárkou.
Lokomotiva č. 4 typu MD2 přezdívaná Kája byla vyrobena v roce 1940 v lokomotivce Orenstein & Koppel pod jubilejním výrobním číslem 11000. Do Starého Plzence byla přivezena roku 1999 z cihelny v Blovicích.
Lokomotiva č. 4 typu MD2 přezdívaná Kája byla vyrobena v roce 1940 v lokomotivce Orenstein & Koppel pod jubilejním výrobním číslem 11000. Do Starého Plzence byla přivezena roku 1999 z cihelny v Blovicích.

Zdroje

  1. Plzenecká železnice, úzkorozchodná muzejní dráha. Dostupné z http://www.plzeneckazeleznice.cz/.
  2. Plzenecká železnice. Facebook. Dostupné z https://www.facebook.com/plzenecka.zeleznice.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 18. 8. 2017 byl naposledy upraven dne 5. 9. 2017 a zobrazen celkem 757×, naposledy dne 21. 2. 2018 v 0:04.

Texty na téma Plzenecká železnice

Zpět | Nahoru

Vlečka Starý Plzenec - TSS
Téma:
Vlečka Starý Plzenec - TSS
Faktografie Vystavěna:? Ukončení provozu:v provozu (2014) Číslo vlečky:2122 Délka:1,2 km (cca 10 km s rozvětvením) Popis …
Starý Plzenec
Téma:
Starý Plzenec
leží v v ORP v nadmořské výšce m. V roce zde žilo obyvatel. má katastrální území o rozloze ha.Seznam železničních zastávek a stanic na katastruStarý …
Databáze úzkokolejek
Téma:
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …
Starý Plzenec (žst)
Téma:
Starý Plzenec (žst)
Název stanice: Starý Plzenec Číslo stanice: 739854 Zkratka: SPL Kilometrická poloha: 339,34 …

Komentáře:




Stránka: