Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Lepenkové jízdenky |
HistorieLepenkové jízdenky jsou vynálezem pana Thomase Edmondsona, přednosty stanice z Miltonu na Newcastleské a Carlisleské dráze. Edmondson se narodil v roce 1792 a původně se vyučil truhlářem, což uplatnil při vylepšeních systému výdeje jízdenek, která vymýšlel ve chvílích volna v miltonské stanici. Původně potiskoval typy zasazenými v dřevěné destiče malé kousky kartonu, které ručně čísloval, později vymyslel systém ukládání do tzv. ternionů - svislých zásobníků se závažím, kde po vytažení jedné jízdenky povyklouzla další - a datovací přístroj ovládaný pedálem. Posledním a nejvýznamnějším Edmondsonovým vynálezem byl stroj, který jízdenky tiskl a zároveň opatřoval sériovým číslem. Přístroj si patentoval a jeho užívání zpoplatnil železničním správám 10 šilinky za míli a rok. Ke stáru poměrně zbohatl (získal také významnější místo u Manchesterské a Leedské dráhy) a jeho patenty se záhy rozšířily nejen po Británii, ale po mnoha zemích světa, kde zříka přežívají dodnes. Mimo nostalgické provozy se s lepenkovými jízdenkami bylo na přelomu století možné setkat ještě v podstatné části východní Evropy (mimo postsovětské země), v roce 2014 systém stále funguje např. v Egyptě a Japonsku. PopisRozměry lepenkových jízdenek činí 57 mm × 30,5 mm × 0,8 mm (2,25 inch × 1,1875 inch × 0,03125 inch) a kromě tloušťky jsou stejné ve všech zemích mimo Japonska, kde se lze v regionální dopravě setkat se »zúženými« jízdenkami šířky 25 mm, v dálkové a expresní dopravě však mají v Japonsku jízdenky standardní rozměr (mj. i v Japonsku jsou lepenkové jízdenky používány dodnes). Zdroj
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 12620×, naposledy dne 22. 4. 2024 v 13:11.
|