Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Pozorovatelna civilní obrany nad továrnou Mora
Fotka

Brno-Černovice odbočka (odbočka)


Název odbočka: Brno-Černovice odbočka
Číslo odbočka: 382150
Zkratka: BNO CO
Kilometrická poloha: 2,272
Provozní obvod: Brno
Provozovatel: SŽDC
Trať: Brno - Veselí nad Moravou (340)
Předchozí zastávka: Brno-Černovice
Předchozí stanice: Brno-Židenice
Následující stanice: Brno-Slatina
Příjezd k odbočce Brno-Černovice po jednokolejné Komárovské spojce, která od roku 1927 umožňuje bezúvraťovou jízdu z Brna hlavního nádraží do Brna-Slatiny. Při aktuálním pohledu na východ máme za zády zastávku Brno-Černovice a před sebou vjezdové návěstidlo odbočky.
Příjezd k odbočce Brno-Černovice po jednokolejné Komárovské spojce, která od roku 1927 umožňuje bezúvraťovou jízdu z Brna hlavního nádraží do Brna-Slatiny. Při aktuálním pohledu na východ máme za zády zastávku Brno-Černovice a před sebou vjezdové návěstidlo odbočky.

Popis

Odbočka Brno-Černovice se nachází nad areálem bývalého nádraží Brno-Černovice poblíž neuzavřeného trianglu tvořeného drahami mezi stanicemi Brno-Černovice, Brno-Židenice, Brno dolní nádraží a Brno-Slatina. Samotná odbočka řídí odbočení jednokolejné Komárovské spojky od trasy původní dvojkolejné Vlárské dráhy ze Slatiny do Židenic, po které jezdí osobní vlaky na hlavní nádraží. Z budovy odbočky je řízena také nedaleká odbočka Brno-Černovice zhlaví Táborská nad Táborskou ulicí, která je ovšem vedena jako samostatný dopravní bod. Z hlediska vedení historických a současných železničních tratí jde patrně o nejkomplikovanější oblast v Brně.



Zobrazit železniční tratě Skrýt železniční tratě
Současné dráhy včetně vleček (mimo tramvaje): fialová Zrušené dráhy včetně vleček (mimo tramvaje): červená

Samotná budova odbočky Brno-Černovice mnoho krásy nepobrala.
Samotná budova odbočky Brno-Černovice mnoho krásy nepobrala.
Na pohledu od západu je vidět vlastní odbočení jednokolejné Komárovské spojky (vlevo) od Vlárské dráhy vedoucí do Židenic. Budova odbočky se skrývá v křoví za levým okrajem fotky, vzdálena 300 m a bez přímého výhledu.
Na pohledu od západu je vidět vlastní odbočení jednokolejné Komárovské spojky (vlevo) od Vlárské dráhy vedoucí do Židenic. Budova odbočky se skrývá v křoví za levým okrajem fotky, vzdálena 300 m a bez přímého výhledu.

Budova odbočky se nachází asi 300 m západně od samotného odbočení Komárovské spojky (na které nemá přímý výhled), v podivné oblasti spleti bývalých a současých železničních tratí, v uzavřené enklávě travin a křovisek, vyvýšených na náspech asi 10 m nad okolní město. Ačkoliv je tento prostor ze všech stran obklopen rušnými městskými ulicemi, hluk města doléhá nahoru utlumen stromy a nevyužitými plochami bývalých kolejišť, takže jde o přírodní oázu, s vlastním tokem času. Opuštěné základy mostů původních drah (cca o metr níže oproti současnému stavu) a několik přeživších budov zrušené stanice Brno-Černovice dávají tušit zaniklou podobu místa, kdy z hlavní trati odbočovala navíc spojka k soukromé dráze do Líšně, která je dnes přeměněna na tramvajovou trať.

Pohled od budovy odbočky na mostní pilíře nad Nezamyslovou ulicí. Původní niveleta pláně byla asi o metr níže. V pozadí návěstidla odbočky Brno-Černovice zhlaví Táborská.
Pohled od budovy odbočky na mostní pilíře nad Nezamyslovou ulicí. Původní niveleta pláně byla asi o metr níže. V pozadí návěstidla odbočky Brno-Černovice zhlaví Táborská.
Opačný pohled na odbočku Brno-Černovice odbočka k jihu zpod mostních pilířů na Nezamyslově ulici.
Opačný pohled na odbočku Brno-Černovice odbočka k jihu zpod mostních pilířů na Nezamyslově ulici.

Místu dodává na romantičnosti také opuštěný Pomník stavby Vlárské dráhy, který leží mimo všechny komunikace, pohroužen do křoví a připomíná rok 1882, kdy se (prozatím na plánech stavitelů) začaly psát nové - železniční - dějiny tohoto místa.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.



Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 16. 3. 2017 a zobrazen celkem 13278×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 7:18.

Texty na téma Brno-Černovice odbočka (odbočka)

Zpět | Nahoru

Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Téma:
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka Číslo odbočky: 382259 Zkratka: BNO CT Kilomet…
Brno-Černovice (žzast)
Téma:
Brno-Černovice (žzast)
Název zastávky: Brno-Černovice Číslo zastávky: 333856 Zkratka: BNO CE Kilometrická poloha: 5,27…
Pomník stavby Vlárské dráhy
Téma:
Pomník stavby Vlárské dráhy
Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u dvoukolejné trati spojující stanice Brno dolní nádraží a Brno-Žide…
Oldřiš zastávka (žzast)
Téma:
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…
Brno-Černovice (žst)
Téma:
Brno-Černovice (žst)
Název Brno-Černovice, který dnes nese železniční zastávka na trati 340, postavená v roce 1927, patřil původně koncové stanici místní dráhy z Brna do Líšně,…
Druhé Brno
Téma:
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…
Brno-Slatina (žst)
Téma:
Brno-Slatina (žst)
Název stanice: Brno-Slatina Číslo stanice: 333658 Zkratka: BNO SL Kilometrická poloha: 6,105 …
Brno-Černovice (žzast)
Téma:
Brněnská nádraží
V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: