Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Lavassaare
Fotka

Úzkokolejka na Vlhké ulici


Úzkokolejka na Vlhké ulici je pozůstatkem po působení Stavebního podniku města Brna (SPMB).
Úzkokolejka na Vlhké ulici je pozůstatkem po působení Stavebního podniku města Brna (SPMB).

Fragment prakticky neznámé průmyslové drážky o rozchodu 600 mm se nachází ve dvoře objektu Vlhká 7 v Brně, v těsném sousedství první brněnské elektrárny.

Historie

Jednoduchá úzkokolejná drážka byla postavena přibližně v roce 1975 jako dvojice kolejí spojncýh jedinou výhybkou a sloužící pro přepravu dřeva do sušárny na straně dvora protilehlé k ulici. Provoz byl zajišťován humánní trakcí a jediným vozíkem, který podle vzpomínek pamětníků na výhybce při tlačení/tažení pravidelně vykolejoval. Ukončení púrovozu nastalo zřejmě s rozmachem užitkových vozidel před konecm 20. století.

Popis

Drážka se skládá z jedné výhybky (s poškozenými a zabetonovanými jazyky) a skrze ni procházející jedné přímé a jedné odbočující koleje o celkové délce cca 28 m. Na obou stranách končí koleje na hranici budov, původně zřejmě pokračovaly na straně vzdálenější od ulice do nitra sušárny. V roce 2018 je drážka mimo provoz, jediný vozík není umístěn na koleji a výhybce chybí oba přestavitelné jazyky. Drážka je přístupná v rámci provozního autoservisu ve dvoře.

Z ulice nevypadá pohled do dvora s autoservisem nijak nápadně. Teprve při bližším průzkumu narazí oko pátrače na koleje po desetiletí zalité v betonu dvora.
Z ulice nevypadá pohled do dvora s autoservisem nijak nápadně. Teprve při bližším průzkumu narazí oko pátrače na koleje po desetiletí zalité v betonu dvora.
V současnosti již žádná ze tří větví úzkokolejky nenavazuje na dveře či vrata v okolních budovách.
V současnosti již žádná ze tří větví úzkokolejky nenavazuje na dveře či vrata v okolních budovách.
Ani po desetiletích neztratily úzké koleje nic na své romantičnosti.
Ani po desetiletích neztratily úzké koleje nic na své romantičnosti.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 17. 4. 2018 byl naposledy upraven dne 25. 4. 2018 a zobrazen celkem 1140×, naposledy dne 21. 5. 2018 v 12:42.

Texty na téma Úzkokolejka na Vlhké ulici

Zpět | Nahoru

První brněnská elektrárna
Téma:
První brněnská elektrárna
Nejstarší brněnská elektrárna se nacházela v malé budově průmyslového vzezření na Vlhké ulici v Brně. Parní elektrárna na uhlí vyráběla v budově proud pro …
Databáze úzkokolejek
Téma:
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …
Druhé Brno
Téma:
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: JzAČas: 20. 4. 2018, 14:7
Děkujeme za vyjasnění vzniku a účelu úzkokolejky panu Robertu Dujkovi, text jsem podle něj opravil.

Autor: JzAČas: 18. 4. 2018, 12:58
Nejspíš máte pravdu a šlo jen o velmi lokální drážku sloužící k transportu materiálu/zboží ve dvoře. Ale podle reakcí na FB existovala velmi podobná drážka také o několik domů dále ve stejném bloku, takže možná mohly být i propojené. Zkusím ještě na místě zjistit víc. Bylo by krásné zmapovat, kde všude podobné zařízení měli (nebo třeba taky koleje pro dopravu materiálů u domů ve strmých svazích jako jsou v Libušině údolí nebo Řícmanicích)…

Autor: Michal HartlČas: 18. 4. 2018, 12:46
Takových drážek bylo v Brně více. Vzpomínám si, že podobná byla i na Lidické, v tom domě bylo nábytkářské družstvo Dyha. Na vozíky většinou nakládali řezivo a jiné zboží přímo z korby nákladních aut a vozík pak ručně tlačili do dvora na vyhybky a dle kolejí to rozdělovali do skladišť. Někdy vedly koleje až na ulici, někdy vozík vykolejili a nějak jej přesunuli na chodník a pak opět se zbožím nahodili na koleje.



Stránka: